Afgelope weken weer naar een CKV voorstelling geweest, waarvan ik vind dat die op zijn zachtst gezegd, "nogal saai" was.
Hierbij mijn verslag voor de docent:
Ervaringsverslag EJO “met o.a. muziek van Lord of the rings”
Titel: Nvt
Uitvoerenden: EJO, dirigent: Hans Casteleyen, solist: Wouter van Diepen
Datum: 10 mei
Plaats: Concertzaal Tilburg
Samenvatting:
De voorstelling was een optreden van het Euregio Jeugd Orkest. In het programmaboekje stond dat we in deze voorstelling muziek van Lord of the Rings te horen zouden krijgen. Wat we in werkelijkheid te horen kregen waren de Carnaval ouverture van Antonin Dvorak, Concerto voor klarinet van W.A. Mozart, en Een impressie van de boeken van Tolkien door Johan de Meiji. Dit was op zijn zachtst gezegd nogal een teleurstelling, maar daarover later meer.
De voorstelling werd grotendeels door het hele orkest uitgevoerd. In het klarinet stuk zat ook een groot deel soloplay van Wouter van Diepen met zijn klarinet.
Het stuk van “Lord of the Rings” werd versterkt door “videobeelden” waarop iets te zien was dat in de verte leek op een groepje mannen dat door een bos aan het banjeren waren in rare kleren en zeer ongeïnteresseerd waren in het doel waarvoor ze daar liepen. Bij dit laatste deel waren de strijkers (viool, cello, contrabas) sterk vertegenwoordigt. Bij de twee eerste delen waren het vooral de blazers (klarinet, trompet, trombone) die het duidelijkste te horen waren.
Het concert speelde over het algemeen erg goed, ik heb nergens storende fouten of gemiste tonen gehoord.
Eigen ervaring:
Aangezien het toegestaan was ook een negatief verslag van de voorstelling te geven, moet ik dat helaas bij deze doen.
Kort samengevat vond ik deze avond saai, teleurstellend en vervelend.
Om bij het teleurstellende gedeelte te beginnen: Wij waren er van overtuigd toen we naar de voorstelling gingen dat we daar muziek uit de FILM Lord of the Rings te horen zouden krijgen. Dit was ook zo omschreven in het programma dat wij in het begin van het jaar te lezen kregen. Mw. Stoop is het hier met ons eens dat dit wel erg onduidelijk was. Wij waren absoluut niet gekomen om naar een oer saai stuk zwaar klassieke muziek te gaan luisteren van ene Dvorak en daarna nog een voor mijn gevoel veel te lang durende ouverture van Mozart met een erg repetitieve melodie die nogal slaapverwekkend was.
Toen wij tijdens de voorstelling de flyer uit de foyer lazen, waren we dan ook stom verbaasd dat dit op het programma stond. Nog verbaasder waren we toen we dus lazen dat het bij deze voorstelling niet om filmmuziek van LotR ging, maar om een impressie van de boeken van Tolkien. Ik durf dan ook te zeggen dat ik vind dat we door het programmaboekje nogal misleid zijn. Wij hadden deze voorstelling juist gekozen voor de Lord of the Rings muziek UIT DE FILM!
Het saaie was voor mij het beluisteren van de zwaar klassieke muziek. Ik ben hier echt geen fan van, en ik verwachtte (alweer) ook de licht klassieke noten uit de Lord of the Rings films te horen waarvan ik het wel leuk vind om ernaar te luisteren. Ik moet zeggen dat de concertzaal een mooi plafond heeft, en dat de stoelen niet erg comfortabel zijn voor de wat langere medemens die zich eens lekker wil uitstrekken…
Het vervelende van deze avond was dat wij nou 3 uur kwijt waren aan iets dat we niet leuk vonden, wat voor absoluut niet bijgedragen heeft aan onze interesse voor het bezoeken van een concert, en als laatste natuurlijk de manier waarop wij in feite naar deze voorstelling gelokt zijn.
De zaal was voor 1/3 gevuld met mensen die voor CKV naar deze voorstelling gegaan waren. Deze mensen waren allen even geïnteresseerd als wij. Ik kan me voorstellen dat het voor het orkest nou ook niet bepaald leuk is om voor een groep ongeïnteresseerde tieners te spelen. die op een nogal “ongeïnteresseerde” manier naar de dakbedekking van de concertzaal zitten te staren.
Een ander puntje van kritiek waren voor mij de filmbeelden die wij te zien kregen tijdens het Lord of the Rings deel van de voorstelling. Deze beelden waren wel een heel slap aftreksel van de film. Ik vond het echt de naam Lord of the Rings niet waardig.
Ik wil ook nog even door op de mannier waarop wij naar deze voorstelling gelokt zijn in de algemene zin. Ik heb nu bij alledrie de CKV voorstellingen die ik bezocht heb een gevoel van teleurstelling gehad. De eerste voorstelling van Hush Hush Hush had ik gekozen omdat de voorstelling voor een groot deel op Breakdance georiënteerd zou zijn. Van de 90 minuten dat de voorstelling duurde, heb ik hooguit 5 minuten breakdance gezien. Het verhaal van EJO heb ik hierboven al verteld, en de derde voorstelling die ik bezocht heb was: “The mothership connection van Made in a shade” Deze voorstelling had ik gekozen omdat het gepromote werd met het cabaret en de grote vermakelijkheid die deze voorstelling zou hebben. Ik heb me werkelijk slap gelachen die avond, maar dat was niet om de grappen die de actrice maakte (was ook maar hooguit één poging tot) of de rest van de voorstelling.
Ik vind dat deze manier van misleiding niet kan. Nu worden er jonge mensen naar een voorstelling gelokt waar ze tenslotte niets aanvinden. Deze mensen moeten hier tijd in steken en een verslag maken van de voorstelling. (Dit zal zelden volkomen serieus of goed doordacht gaan, omdat simpelweg niet alle informatie over de voorstelling goed doorgedrongen is.)
Naar mijn mening worden wij alleen naar deze voorstellingen gehaald omdat er anders domweg niet genoeg mensen komen om de voorstelling rendabel te houden. Dat je die mensen dan gewoon subsidie geeft, daar hoef je ons dan niet op zo een mannier mee lastig te vallen. Ik weet dat het ook uit het oogpunt gedaan word om de jeugd meer bewust te maken van de culturele mogelijkheden die er zijn, maar ik denk dat je op deze mannier juist het omgekeerde bereikt. De jeugd gaat dit soort voorstellingen juist extra mijden. Dat komt omdat je niet (goed) weet wat je kunt verwachten. Daardoor is meestal de teleurstelling groot als je dan uiteindelijk de voorstelling in het echt ziet. Ik heb tijdens het concert van het EJO toch verschillende mensen al tijdens de pauze de voorstelling zien verlaten. Dit was ik zelf eigelijk ook van plan, maar door omstandigheden is dat niet door gegaan, en heb ik toch de hele voorstelling afgezien. Dit verschijnsel was me ook al bij eerdere voorstellingen opgevallen.
Conclusie:
De manier waarop er nu met CKV sponsoring omgegaan word is niet de goede manier. Of je moet de jeugd beter (en vooral GOED) informeren over wat ze kunnen kiezen. Of je moet van tevoren aandacht besteden aan de voorstelling, zodat de mensen die naar zo’n voorstelling gaan beter weten wat ze wel en niet van een voorstelling moeten verwachten, en wat er WEL leuk zou kunnen zijn aan deze voorstelling. Dit bereik je niet door het lezen van een paar foldertjes over de uitvoering.
Zo, dat is eruit. Normaal zou ik gewoon weer een aardig stukje geschreven hebben over de voorstelling, wat plussen en minnen genoemd hebben, en dat waren we ook weer klaar. Nu vond ik het toch echt te gek worden, en moest ik een keer kwijt wat ik van deze manier van werken denk. Ik hoop dat deze informatie misschien nuttig kan zijn voor in de toekomst, en dat er nog een keer gekeken kan worden naar de manier waarop wij worden (en kunnen) worden ingelicht over een voorstelling/uitvoering.
---------------------
Ik wil op deze manier zeggen dat het dwingen van jongeren tot het bezoeken van een (klassieke) voorstelling nou niet echt werkt.
Ik vind dit gewoon een vorm van het weggooien van geld, mee eens of niet?
"http($this->addslashes("http://members.home.nl/sealy/Signature.jpg")) . "\" border=\"0\" alt=\"[user image]\" />"