Quote |
/me kijkt dromerig voor zich uit en ziet zich in de toekomst counterstriken via internet in de_dust. Er staat een Amerikaan de deuropening te blokkeren. Ik kijk hem recht in de ogen aan (“eyetracking”) en schreeuw tegen hem “out of my way boy”, waarbij hij mijn mond open ziet gaan (“voice tracking”). Ik geef hem een klap op zijn kop met de butt van mijn gun (“gun tracking”) en hij voelt het daar in Amerika (“Force feedback”)….. Even later staat mijn dochter in dezelfde installatie te spelen met een groot bellenblaaskanon waar ze hartjes mee verzamelt. Ze leert spelenderwijs tellen en rekenen. Als ze er genoeg heeft verzamelt vliegt ze op de rug van een gevleugeld wit paard de wereld van de “my little pony’s” binnen. |
Jaren geleden heb ik geloof ik de jaarbeurs een virtual reality demo gezien. Hierbij stonden 2 mensen elk in een soort ring. Ze hadden een met een draad verbonden pistool vast en liepen door een 3d wereld. Via de monitoren konden we zien wat de mensen in de helm zagen. Het was een erg lelijke polygoon-arme wereld zonder textures. Het gaf niet, want het was nieuw, interactief en gewoon gaaf. (en voor die tijd vast al een hele prestatie met de computers en grafische kaarten van toen)
Nu, jaren later, heb ik niks meer van dergelijke producten (3d bewegen in een virtual evironment met een helm) vernomen. Je zou aannemen dat met de huidige groei in computersnelheden dit geweldige spelconcept in elke speelhal te vinden zou zijn. Het is niet zo, ik vraag me af hoeveel bedrijven in stilte bezig zijn met een dergelijk product. Ik hoor niks uit de markt en ik wil het graag gebruiken, dus waarom zouden we dit zelf niet maken?
In onze vriendengroep zijn we inmiddels met een batterij aan (bijna) afgestudeerde technici op alle vereiste fronten aanwezig. (Werktuigbouw, informatica, elektrotechniek). Waarom zouden we niet een soort hobbyproject opstarten waarin we deze disciplines combineren en een prototype uitdenken en bouwen?
Ik denk om te beginnen aan een vrij simpel systeem van een geweer op een paal. Door het geweer op de paal te bewegen (naar voor naar achter, draaien om te mikken) beweeg/mik je in het spel (CS bijv). VR helmen zijn wel te koop volgens mij (ik geloof max resolutie is 800*600). Hierna kun je de steeds geavanceerder maken als je wilt (head tracking, gun tracking enz).
Met een 100 € inleg kom je een heel eind en het leukste is, je bent met je vrienden met iets bezig wat hartstikke awesome is. Daar is je bijbaantje bij de (?) geen tijdsbesteding bij. Wie weet kom je er bij Philips, Valve of weet ik waar mee aan en je bent binnen voor je leven.
Stel je eens voor:
- beweging tijdens het computeren (dikke kinderen)
- geschikt voor gewoon desktop gebruik (niet alleen shooters)
- minder RSI (een van de grootste kostenposten voor bedrijfsziekte)
- interactieve 3d desktop omgevingen
- een draadje aan je helm vanaf het plafon wat je hoogte meet. Je kunt in het spel bunnyhoppen en kruipen, maar oh boy wat wordt je daar moe van.
- Nieuw, nog nooit ervaren realisme
- De combinatie met force feedback
- Uitgeput staan te counterstriken met een dummy gun in je hand op een LAN!!!!!
- Ik wil jullie gedachten nog niet teveel beďnvloedden en laat mijn ideeen hier even bij, let your mind go!
Ik weet het uit ervaring dat het maken van iets in een team (octobot/biceps) erg geweldig kan zijn en dat het enthousiaste uit je boven kan halen. Ik wil daarom iedereen graag een keer vragen eens serieus over dit idee na te denken.
Leuk idee toch dat we eens echt wat creatiefs/functioneel/productiefs doen met onze tijd?? How about een orienterende brainstorm sessie?? Als dit geen gaver idee is dan het opzetten van een paintballbedrijf (ook heel gaaf natuurlijk) dan weet ik het niet.
Who’s with me!!!!!
This post was edited by Fox at 19 Oct 2004